b

Visste du at det tar 4 1/2 måned fra follikkelen (eggposen) i eggstokken din begynner å utvikles til egget er modent nok til å frigjøres? Det er mye du kan gjøre i løpet av denne tiden for å påvirke utviklingen og modningen av egget.

Kosthold

Det du spiser påvirker hormonbalansen er veldig stor grad. Et stabilt blodsukker er viktig, fordi ved en stadig økning i blodsukker (pga. at du spiser karbohydrater – særlig sukker og raffinerte karbohydrater som det er mye av i kjeks, boller, kaker, pasta, ris, industribakt brød, knekkebrød, frokostblandinger, is, potetgull, popkorn, godteri, prosesserte fruktjuicer, brus m.m.) vil også insulinnivået i blodet øket, for å frakte sukkeret ut av blodet og inn i cellene. Høye nivåer av insulin vil forstyrre balansen mellom de andre hormonene i kroppen vår, slik som f. eks. kjønnshormonene.

Spis i all hovedsak naturlig mat av naturlige råvarer, som ikke er tuklet med av matvareindustrien. Ha fokus på mye naturlig fett (som smør, ost, fløte, rømme, fett som naturlig sitter på kylling, lam, svin, okse, vilt, fisk, skalldyr etc., egg, nøtter, frø, avokado, uraffinert kaldpresset olivenolje og kokosolje) og unngå unaturlig prosessert fett (som raffinerte planteoljer slik som f.eks.  soyaolje, solsikkeolje, plantemargariner og ferdigmat med herdet/delvis herdet vegetabilsk fett). Spis varierte og naturlige proteinkilder fra både dyr, fisk og grønnsaker, samt frukt og bær i deres naturlige form. Velg økologisk når du har mulighet. Når det gjelder melkeprodukter viser det seg at fete melkeprodukter er fordelaktig for fruktbarheten (for de som tåler kumelk). Hold deg hydrert og drikk nok vann. I tillegg til at et sunt kosthold bedrer fruktbarheten er det også viktig for utviklingen av fosteret og det kommende barnets helse.

Kosttilskudd

Det anbefales å ta enkelte kosttilskudd som Folsyre (Folat) og andre B-vitaminer, C, D og E vitaminer (evt. et multivitamintilskudd), Omega 3 fettsyrer, antioksidanter og mineraler som sink, magnesium og jern. Snakk med din akupunktør eller en ernæringsterapeut om dosering.

Vekten

Både overvekt og undervekt kan føre til infertilitet. Hvis du er overvektig kan det være av stor betydning for fruktbarheten (og et vellykket resultat ved assistert befruktning) å gå ned noen kilo. Det ser ut til at selve prosessen med å gå ned i vekt er av større betydning enn antall kilo man går ned. Hvis du er undervektig anbefales det å øke inntaket av proteiner med høyt kaloriinnhold og langsomme karbohytrater (med lav GI).

Trening

Det er fordelaktig at du driver regelmessig fysisk aktivitet. Det gir økt energi og bedre søvn, bedre humør, og hjelper deg med å kontrollere vekten. Det har imidlertid vist seg at overdreven trening (intensiv trening mer enn 4 timer i uken) kan redusere sjansen for å bli gravid ved IVF-behandling (prøverørsbefruktning).

Stress

Et økt stressnivå forbindes bl.a. med færre antall follikler, uregelmessig eggløsning og lavere suksessrater ved IVF-behandling. Akupunktur kan være effektivt for å redusere stresshormoner, dempe angst og depresjon å regulere eggløsningen.

Søvn

Det er viktig å få nok søvn i løpet av døgnet, og da særlig den dype søvnen. For lite søvn påvirker bl.a. metabolismen (kan føre til vektøkning), evnen til stressmestring, den hormonelle balansen og evnen til å bekjempe infeksjoner. Alt dette kan igjen påvirke fruktbarheten. Det anbefales å få minst 7 timers søvn.

Miljøfaktorer

Det er svært fordelaktig for fruktbarheten å unngå – eller ihvertfall begrense til et minimum – inntak av alkohol, koffein, enkelte medikamenter (bl.a. betennelsesdempende) og bruk av enkelte kjemikalier som inneholder f.eks. hormonhermere. Dersom du røyker anbefales det å stumpe røyken. I tillegg til å virke positivt inn på fruktbarheten gir røykeslutt en stor helsegevinst for både mor og det kommende barnet.

3 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *